From Russia with love

26 mei 2010 - Sint-Petersburg, Rusland

Vanuit een regenachtig Sint-Petersburg.
Maar wel lekker vanuit een kamer in het Novotel.

Even weer naar hoe het was.
Warschau, daar waren we gebleven en op de 21e gaan we daar aan beginnen.
Druk, druk en nog eens druk, dat is een goede beschrijving maar we vinden een parkeerplaats bij een meter, stoppen die vol met muntjes en kunnen die dag van de stad genieten.
80% van de stad was in WWII verwoest maar is weer keurig herbouwd.
Je ziet amper het verschil tussen nieuw en oud.
Langs het Presidentiele paleis staan foto's opgesteld van de neergestortte president.
Mensen leggen bloemen en staan te huilen. Wij maken een rondje door de stad, drinken op pleintjes kopjes koffie, eten een broodje en gaan in de middag weer terug naar onze Iveco.
We zetten de Iveco op een pleintje in Stawiski voor de nacht. 'Belhamels' tikken snachts op de auto en ik zet het zoeklicht aan. Jongens die te veel gedronken hebben want ze 'verstoppen' zich achter een gebouw maar kijken wel om de hoek midden in mijn zoeklicht. Geen last meer van gehad.

Volgende dag nog wat foto's bijgeplaats bij een WIFI punt op een parkeerplaats.
Wat ons opvalt in de 'oostblok' landen; er ligt nergens vuil op straat, daar kunnen 'wij' nog wat van leren.
De grenzen die vroeger vast en zeker moeilijk te nemen waren zijn nu een peulenschil. Alle grensgebouwen zijn verlaten. Je kunt zonder te stoppen door alle landen van Europa rijden, het heeft dus toch ook vóórdelen.

Zondag de 23e rijden we Riga binnen, een gezellige drukte.
Het is de dag van de marathon van Riga, de hele binnenstad is autovrij en of we maar een plekje verder willen zoeken zegt oom agent.
Ook dat gaat weer lukken en we lopen naar de oude stad.
Prachtige pleinen, gebouwen en natuurlijk een baseliek. Helaas staan we daar om 10.00 uur op de stoep en hij gaat pas om 14.00 uur open dus dan maar geen baseliek. Maar er zijn andere kerken in overvloed. Oude vrouwtjes liggen er op hun knieën op de stenen vloer te bidden. Wat ook opvalt in de oostelijke (lees katholieke) landen; je ziet er geen moslim lopen. Geen hoofddoekjes en boerka's.
Heet dat katholieke onderdrukking, ik weet het niet.
In de namiddag rijden we weer en gaan op weg naar Tallinn, Estland.
Om 18.00 uur zijn we daar, in de regen, en zetten de Iveco een beetje buiten het centrum in een woonwijkje.
Plannen maken voor morgen met een neutje en het weer deert ons niet meer.

maandag 24 mei
Regen en kou, dat is het eerste wat we merken als we wakker worden.
Na een ontbijtje, parplu's op en we gaan op stap.
Oud-Tallinn ligt op een hoge rots en achter een vestingsmuur dus de eerste ochtendgymnastiek hebben we te pakken.
Maar de beloning is zoet.
Prachtige bebouwing, mooie kerken en als klap op de vuurpijl een Russich Orthodoxe Dienst.

'S middags naar Narva, de grens met Rusland.
Na een paar 'problemen' met het invullen van Russische papieren lukt het om binnen twee uur de grens met Rusland over te steken. WE ZIJN IN RUSLAND!
Na een tijdje stoppen we in Kingisepp voor een slaapplek en een verzekering voor de auto.

Het laatste lukt op wonderbaarlijke wijze.
in de morgen van de 25e lopen we het gemeentehuis binnen na eerst een rondje stad te hebben gemaak voor een verzekering en leggen aan de mensen daar ons probleem voor.
Iedereen komt zich er mee bemoeien, ook een passant die voor 'bissenis' daar moest zijn.
Het bijkt de assistent van de gemeentesecretaris, een aardige kerel met een paar woorden Engels in zijn woordenboek.
Via hem zijn we bij een kantoor gekomen die een verzekering heeft van 3 maanden Rusland voor €35,-.
Nu op naar St-Petersburg!

Heel de middag door Petersburg gewandeld. Gebouwen aan de binen- en buitenkant bekeken en parken bezocht.
Met de ondergrondse -op advies van een Russische dame- gegaan voor de mooie stations.
Na een mooie dag vol zonneschijn op naar een hotel voor de broodnodige registratie van de VISA!

Registreren, wordt gezegd, moet binnen drie dagen via een hotel anders wordt het Siberië.
Vandaar dit bericht uit een heerlijke hotelkamer met het onbijt op de kamer gebracht.
We waren vergeten dat we alweer een uur verder waren en hadden de klok niet vooruitgezet.
Dus een uur te laat voor het ontbijt.
Maar dat is nu ook achter de kiezen en gaan we naar de Hermitage.

Tot de volgende week!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Guus:
    26 mei 2010
    He broer hier vanuit Holland enige aanwijzingen. Weet natuurlijk niet helemaal of je dit nog gaat lezen voordat Petersburg uit bent???
    Je monument is te vinden http://www.saint-petersburg.com/monuments/narva-gate.asp
    Je kunt het vinden op deze complete lijst. Google is je grootste vriend ook dáár

Altijd makkelijk die open grenzen in het oosten, daar weten wij hier alles van hahaha.

Guus
  2. Bertvolkers:
    26 mei 2010
    Het is weer een prima etappe geweest zo te lezen; een heerlijk avontuur, maar jammer dat jullie er volgende week niet bijzijn. Groets, Bert
  3. Heidi:
    26 mei 2010
    TO Russia with love! NAH! Wat gaan jullie hard zeg.
    Liefs, Heidi
  4. Pauline:
    26 mei 2010
    Ik geniet, de diashow: niet te geloven! goede reis verder, Pauline
  5. Hakima:
    26 mei 2010
    Heerlijk om meetebeleven ,wat een ervaringen en mooie metro!!
    veel plezier groetjes
    Hakima
  6. Fenny:
    26 mei 2010
    Jullie gaan zeker hard, zeg! Weer enorm genoten van
    jullie verhaal en foto's. De techniek- en jullie daarbij- staat toch voor niets! Jammer dat het weer niet altijd meezit, maar aan de andere kant hoort het er een beetje bij en beleef je zo in een bepaalde sfeer ook weer dingen die er anders, anders uit zouden zien. Fenny
  7. Autoverzekering:
    27 mei 2010
    Klinkt erg leuk, de diashow is ook erg leuk!
  8. Nico en Ria:
    27 mei 2010
    Hoi Berry en Ineke, wij toeren momenteel door Frankrijk en dat is voor de helft nog niet zo spannend als jullie doen!!
    Bedankt voor het leuke verslag en de foto's!!
    Wij blijven meereizen.
    Groeten
    Nico en Ria
  9. ellydepagter:
    27 mei 2010
    Dit is weer helemaal fantastisch hoe jullie reilen en zeilen. alles volgens wens en de Hermitage is natuurlijk super interessant zoals alles wat jullie zien en meemaken. 3 Juni ga ik voor een week naar Engeland met de camper en zullen ook ons avontuur mee maken. Je weet wij gaan maar zo weg en zien wel. Liefs en bedankt voor je leuke nieuws en geweldig om dit mee te maken op jullie blok.Ik volg je op de voet met de kaart in m'n nabijheid.
  10. Edith Vermeer:
    28 mei 2010
    Dag lieverds, wat een haast hebben jullie. Gelukkig gaat alles voorspoedig en hebben jullie dat visum.
    Gaat de terugreis via Sicilie? Wat een prachtig eiland, groeten van E en P.
  11. Kitty:
    30 mei 2010
    Wat een ontzettend mooie gebouwen! Die ondergrondse is geweldig, daar kan die in London, waar ik net geweest ben, niet aan tippen, . Lijkt me wel lastig met de taal om de weg te vinden daarbeneden.
  12. gerda:
    30 mei 2010
    Ik lees en geniet hier in huis niet alleen van jullie verslag. Dick is er dan ook snel bij om jullie verslag te lezen. We kijken op de landkaart waar jullie precies zitten. Mooi verslag. We blijven graag meereizen.
    Dick & Gerda