Warszawa

21 mei 2010 - Warsaw, Polen

Vanuit een redelijk zonnig Warschau, een berichtje van Ineke en Berry.

Na het vertrek van huis op de 14e nog eerst langs broer Peter. Hij was die dag jarig, dus daar nog koffie met gebak.
Daarna op weg naar Zeewolde om de keramiek van Ineke bij de tentoonstelling die zaterdag zou beginnen een goede plek te geven.
Bij de haven van Zeewolde een ‘kampeerplek’ gevonden voor de nacht na een etentje bij mijn zus Jos en zwager Ed. Zij wonen ‘om de hoek‘ bijna in Zeewolde. De zaterdag daarop kwamen de vrienden Lucy en Jules uit Den Haag om Ineke’s- en het werk van de andere keramisten te bewonderen en ons na een dineetje in Harderwijk s’avonds uit te zwaaien.
De eerste stop 15-5, was daardoor niet ver weg, het werd Zwolle bij de passantenhaven.
De volgende stop 16-5, was Wolfsburg en wel de VW-fabriek aldaar.
Om 8 uur stonden we bij de receptie voor een plekje in de tour door de fabriek. Voor de techneuten onder ons heel interessant.
De next stop was Maagdenburg met zijn kathedraal en leuke gebouwen waaronder een Gaudi look-alike.
Dan is Potsdam met het park Sanssouci aan de beurt voor een bezoek. Mooie paleizen en een heel mooi aangelegd park hebben we na een fikse ochtendwandeling bekeken en in de middag naar Berlijn. Weer 5 uur gewandeld. Bovengronds zie je meer dan onder de grond was onze gedachte.
Het was koud en guur weer die middag. De volgende dag woensdag 19 mei staan we om 8 uur op de stoep van de Reichstag. De koepel is een bijzonder ontwerp en die willen we zeker nog zien, ook al regent het af en toe. Angela M. is toevallig ook te ‘bezichtigen’ op het spreekgestoelte van de Reichstag . Ook Checkpoint Charlie is een bezoek waard en de Gedachtnis-Kirche stonden die ochtend nog op ons lijstje.

Na de Kirche rijden we door naar Poznan, Polen. We parkeren aan de rivier met en leuk uitzicht op de stad.

Donderdag 20 mei bezoeken we daar de oudste kathedraal van Polen, de oude stad met het ‘raadhuis’ wat nu een museum is, drinken een kopje koffie op het plein van Poznan en gaan er weer vandoor.
Nu naar Warschau. We kamperen op een pleintje in een dorpje vlakbij de hoofdstad van Polen.
Vandaag 21-5 bezoeken we die stad met 1.4 milj. Inwoners en 800.000 slachtoffers in de 2e wereldoorlog.

1. Bertvolkers:
    21 mei 2010
    Een prima vertrek dus. Vreselijk veel plezier en avontuur toegewenst. We blijven jullie natuurlijk bijna ademloos volgen.
  2. Audrey:
    21 mei 2010
    Zo, de eerste wielsporen zijn gelegd en jullie zijn op avontuur. Heerlijk om het verslag te volgen zodat ook wij een beetje mee kunnen reizen. Komen er ook nog foto's ?
    Binnenkort kom ik toe aan 'n patatje, gebakje en "gezellig" in Nederland.
    Heel veel liefs en plezier!!
  3. Fenny:
    21 mei 2010
    Wat leuk om nu al iets van jullie te horen. Je weet:
    in gedachten reis ik mee en geniet ervan voor mezelf
    maar zeker ook voor jullie. Wat hebben jullie al in
    zo'n korte tijd veel gedaan en gezien, zeg! So far so
    good dus. Heel veel plezier en liefs, F.
  4. Heidi:
    21 mei 2010
    Ja en ik heb ook iets te vertellen..... Ik had bijna meegedaan aan yesmen plannetje.. Maar natuurlijk was er een troela die dat dan weer beter bleek te kunnen..grrrr. Toch even een leuk spannend weekende en coole mailtjes met ze gewisseld. Maarten heeft filmavondjes op exnorfolkterrein. Ook leuk en straks naar opening in Gem. mus. Dat is wat dichterbij dan zeewolde. Vrder veel koken en hele hartelijke groeten van iedereen die je kent van mijn verjaardagen en dat jullie wel heeeel stoer zijn. Zoen Heidi
  5. lucy en jules:
    21 mei 2010
    Hi Ien en Ber, leuk van jullie te horen dat gaat in snel ivecovaart. Ik hoor niets over de wateroverlast, overstromingen? dit berichtje stond gisteren 20 mei op internet. WARSCHAU - Zware wateroverlast blijft Polen in zijn greep houden.
    Ik ben naar een tentoonstelling in Den Helder geweest, gaan we zeker met zijn vieren een keer terug een beleving! Jullie op naar Riga? groetjes uit zonnig Den Haag.
    pocałunek Lucy
  6. Wilbert en Rudy:
    21 mei 2010
    Hoi Ineke & Berry, Prachtige stad Berlijn. Je staat dan echt midden in de geschiedenis. Ik had ook wel gedacht dat jullie iets zouden merken van het noodweer in Oost Europa! Wij zitten nu zelf ook weer in Duitsland. Jullie varen en vrouwenmantel hebben de strenge winter goed doorstaan. Heerlijk weer hier nu (eindelijk ...) Veel plezier en groeten van R&W
  7. Mac:
    21 mei 2010
    Het mooiste wonder missen jullie nu. Door de geboorte van Sybrand (3510 gr. en Tjalling (3130 gr.) zijn wij grootouders geworden. We blijven ons verwonderen over die twee prachtige kereltjes.
    Goede reis en veel plezier, ook namens Coen,
    Mac.
  8. ellydepagter:
    22 mei 2010
    Lieve Ineke en Ber. Ik houd het kort want jullie genieten alweer volop van de mooie wereld . Later hoor je mee. groetjes van Elly
  9. Nico en Ria:
    22 mei 2010
    Goede reis jongens, we volgen jullie!!!

Liefs
    Nico en Ria
  10. Ton en Mieke:
    22 mei 2010
    Hoi Ien en Ber, leuk te lezen wat jullie doen. Hopelijk nu ook bij jullie mooi weer. Groetjes
    Ton en Mieke
  11. Hakima:
    23 mei 2010
    Hoi Ineke en Berry,Leuk om zo mee te leven ,heb al genoten van de foto s en de opening van je expo...Ien
    heel veel plezier ik reis graag mee via jullie Logg
    groetjes Hakima
  12. Fred en Helma:
    24 mei 2010
    écht op weg!
    Ik droomde vannacht dat Ien een belangrijke prijs gewonnen had in Zeewolde (leuk natuurlijk), maar voor de volgende ronde moest je iets inleveren wat zoveel werk zou kosten dat de reis uit/afgesteld moest. Hoewel ik je zo'n prijs van harte gun Ien, sta je gelukkig niet voor zo'n keuze en zijn jullie al 'n end op weg en al veel gezien.
    veel plezier
    helma
  13. Heidi:
    24 mei 2010
    IEN!!!! DE DRUIF HEEFT DRUIVEBLOEMPJES!!!!
  14. Marijke Voss:
    25 mei 2010
    Hallo grote reizigers,

Vandaag 25 mei eindelijk jullie verslag gelezen; ik ben een paar dagen naar Texel geweest. Ik durf het bijna niet te zeggen het is min of meer een "ommetje" bij jullie vergeleken. Maar voor mij fijn en mooi weer.
    Jullie Potzdam en Gedachtniskirche riepen bij mij veel herinneringen op. Ik was 17 en de muur was er nog met de dreigende militairen - geweer in de aanslag. Checkpoint Charlie; de lieve mensen uit een gezin waar we wat gingen brengen in Oost Berlijn, die een grote pot koffie voor ons zette van het pak dat we voor hen meegebracht hadden en een schaal gebak. Niet de bedoeling natuurlijk.
    Heeeeel erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Bedankt !
    lieve groet Marijke