1 juni, Vorotynets

1 juni 2010 - Vorotynets, Rusland

Woensdag 26 mei
Het plenst, echt weer voor de Hermitage. We rijden richting het Winterpaleis en zetten de Iveco voor de achterdeur tussen de toeristenbussen. Er staat een bord ‘verboden te parkeren voor personenauto’s’, nou dat zijn wij niet dus we gaan er voor. Overweldigend, sprakeloos, maar ook boos dat een maar een paar mensen dit paleis in bezit hadden. We beginnen de communisten te begrijpen.
Een zaal hangt bv vol met Rembrandt’s, een andere zaal met schilderijen van Rubens. Om 6 uur zijn we helemaal gaar, we rijden St. Petersburg uit en stoppen in Tosno. We slapen prima en vertrekken de volgende dag wéér in de regen. Een weg vol kuilen, bulten en gaten. Als het regent zie je de gaten niet het is dus vermoeiend rijden. We stoppen om 13.00 in Novgorod voor het gemeentehuis. Prima parkeerplek met uitzicht op het Kremlin van die stad. Een “Kremlin” is een versterkte vesting met muren of aarden wal. Na de bezichtiging van het Kremlin en de oude stad daarachter komen we weer bij de Iveco met de politie! Wij staan op de plek van de BURGEMEESTER!. Met een paar pardons en sorry’s komen we weg. Ik denk dat ze geen wielklemmen voor onze bandenmaat hebben. We gaan verder en vinden in dat plaatsje een plekje aan de rivier voor de nacht.
Vrijdag 28 mei, We gaan naar Tver, de laatste stop voor Moskou. We zien onderweg veel houten huisjes, centrale waterkranen voor die huisjes met mensen die plastic kannen dragen. Veel van die huisjes hebben ter verkoop ‘zooi’ buiten uitgestald. Van zwembadjes tot kermiswaar, grote knuffelbeesten, badhanddoeken met ‘mooie’ dames, enz. In Tver zijn we buiten de deur gaan eten, lastig met Russische menu’s. Hippe wandelpromenade maar geen vakantiebestemming.
Zaterdag 29 mei, Het is mooi weer. Goed om door Moskou te wandelen. We komen daar om 12.00uur aan na een bizarre tocht. De A13 maar dan als botsauto parcours. Inhalen doen ze waar het uitkomt, links, rechts, de vluchtstrook, het gras of stuk grond naast de vluchtstrook, snijden, tussendrukken, alles wat de Staat verboden heeft wordt hier als normaal uitgevoerd.
10,7 miljoen inwoners en het gaat daar niet goed met het verkeer. We zetten de Iveco bij een Metrostation en gaan 7 haltes later weer bovengronds. “Het Rode Plein is om de hoek” zegt een politieagent. We staan een paar tellen later op het beroemdste plein van de wereld, we zien in gedachten de tanks en soldaten marcheren bij een parade. Juist voor die parade waren wij op de laatste zaterdag van de maand in Moskou, dan is er op het Rode Plein om 14.00u een ‘voorstelling’ van een Garde. Helaas gaat deze vandaag niet door vanwege een manifestatie. Daarom bekijken we een paar highligts. Maar we worden aan het eind van de dag ‘knetter’ van de drukte. Wij doen Moskou dus in een halve dag en rijden aan het eind van die dag weer in een gekkenhuis naar Noginsk een heerlijk rustig dorpje net buiten Moskou. Van een Rus krijgen we als ‘special present’ een plastic T-90 speelgoedtank, hij is helemaal weg van onze Iveco. Als tegen present krijgt hij van ons een paar ‘Delftsblauwe’ klompjes van de Xenos. Hij is er erg blij mee.
Zondag 30 mei, Helaas, we worden wakker met regen. Maar al snel komt de zon door. We gaan op weg naar Vladimir, een mooi stadje met een prachtige kathedraal. Onderweg komen we 15 Franse campers tegen, keurig in colonne. We komen ze weer tegen bij de kathedraal. Allemaal mensen die blijkbaar niet alleen durven te reizen….
Na de kerk rijden we weer door naar Vyazniki. Je wilt er niet dood gevonden worden. Wij staan aan een pleintje en zien weer een aantal ‘schommelende’ mensen. De drank is hier echt goedkoop en biedt een schrale troost. Midden in de nacht slaan de muggen toe en om 4.00 ‘s morgens hangen we de klamboe op. We hadden er nog niet veel last van gehad maar 4 muggen in een kwartier dat is de limiet. Daarna goed geslapen. Volgende dag na het ontbijtje op naar Nizhniy Novgorod, de stad van de schrijver Gorky waar de stad ook nog een tijdje naar genoemd is geweest. Drukke bedoening, maar met de Garmin en de plattegrond in de Lonely Planet komen weer bij het Kremlin van die stad. Daar parkeren we vlakbij en lopen naar boven. Die Kremlins liggen ter verdediging graag op een hoge rots.
Maar daardoor hebben we wel een prachtig uitzicht over de Volga en de Oka. De stad ligt bij een samenkomst van die twee rivieren. Uiteraard bezoeken we de kerken in de buurt, een kathedraal uit de 13e eeuw is heel bijzonder. Via een boulevard die aan het einde overgaat in een 4x4 road met houten huisjes verlaten we de stad. Nog een stukje verder belanden we in Vorotynets. We zoeken even naar een winkel voor de dagelijkse boodschappen en lopen langs een meisje die ons ‘buitenlands’ hoort praten. ‘Dat kan niet in ons dorp’ denk ze en spreekt ons aan. Ze kan bijna niet geloven dat er in haar dorpje buitenlanders willen overnachten. Er komen  nog meer mensen en we worden uitgenodigd bij Paul en zijn vrouw. In plaats van wodka schenkt hij wijn, wij tenslotte buitenlanders en die kunnen niet tegen wodka. De volgende dag, vandaag 1 juni, neemt hij ons mee naar zijn (gemeente)kantoor en vandaar uit kunnen we de blog bijhouden. Dadelijk gaan we nog even naar de Wolga kijken in de zon. Hij is hier ter plaatse 3 km breed. Ben benieuwd. Tot over een weekje.

Groeten van Ineke en Berry

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Josje:
    1 juni 2010
    Goedemorgen Berry en Ineke, allereerst "gefeliciteerd" met de verjaardag van mamma, 98 jaar wordt ze vandaag. Kijk maar op de Bollen site. Zoals iedereen wel weet hopen wij dat ze niet veel ouder zal worden. Het is mooi geweest!
    Vanmiddag gaan de dochters op de thee. That's it.
    Je blog gelezen, mooi verwoord jullie reis tot dusver. Kijk uit naar de volgende. groet en hou je haaks. Je oudste zus, Josje
  2. Josje:
  3. lucy en jules:
    Hoi Ien en Ber,

Ik zie het helemaal voor mij mooi verhaal. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat jullie gekozen en gegeten hebben van het Russische menu.
    brcznehjf vrzedasdn
    the hague with love.
  4. Ton en Mieke:
    1 juni 2010
    Hoi Ien en Ber, leuk om jullie zo te volgen. Zorg dat je zelf wat meer op de foto staat; is naderhand heel leuk!!
    Goede reis en beter weer gewenst.
    Groetjes Ton en Mieke
  5. ellydepagter:
    1 juni 2010
    Hoi Ineke en Ber. Wat een verhaal zeg wat je mailde. Een belevenis en zo leuk om hier te lezen dat jullie het zo geweldig hebben. Ach het weer! het hoort erbij.Geniet van alles en het lekkere eten op z'n russisch. Weer eens wat anders. Goede reis Hier alles goed. morgen ga ik naar Engeland. liefs van Elly
  6. Heidi:
    1 juni 2010
    Nou, jullie komen nog eens ergens. Mijn uitje vandaag is de Euromast. Erik's moeder is vandaag 80 , geboren in R'dam en er nog nooit 'OP' geweest. Eens in je leven.... Dank voor de lieve verdaags sms. Het hagelde hier en in de keuken heb ik samen met Erik, Maarten en Edmee haring gegeten en wat glaasjes prik genuttigd. Ik miste jullie wel hoor. Kusjes Heidi
  7. Lia Vrolijk:
    Hoi Ineke en Berry
    Ik wil even laten weten dat ik jullie reisverslagen met veel plezier lees!Wat een fantastische belevenissen. Héél veel plezier!
    Liefs van Lia
  8. Mac:
    Dag Ineke en Ber,
    In alle rust jullie verhaal gelezen. Jullie genieten weer geweldig. Ik geniet hier van twee heerlijke jongetjes. Ik help met voeden. De jongetjes krijgen gedeeltelijk borstvoeding aangevuld met "kunstvoeding". Marjolein begint weer aardig op krachten te komen.
    Een lieve groet en veel reisplezier. Mac
  9. Brigitte:
    HOI INEKE EN BERRY,

WAT GEWELDIG OM JULLIE ZO TE VOLGEN,HET IS GEWOON EEN VISUELE GESCHIEDENIS LES.
    WANT WAT EEN PRACHTIGE FOTO'S VOORAL DIE VAN JULLIE TANK NAAST DIE ECHTE.....
    AFGELOPEN WEEKEND WAS HET BIJ ONS ECHT HERFST,STORM REGEN,WIND EN HAGEL.
    TOT HORENS........
    HEEL VEEL JALOERSE GROETJES VAN BRIGITTE
  10. Fenny:
    1 juni 2010
    Hoi Berry en Ineke. Weer erg van jullie verhaal genoten. Heerlijk om zo "mee te mogen reizen".
    Hoorde en zag vandaag op de TV dat in Mongolië het
    deze winter zo bar winters was geweest als bijna nooit tevoren. Er zijn dan ook zeer veel schapen en wellicht ook andere dieren gestorven. Benieuwd of jullie daar straks ook wat van meemaken. Goede reis, Fenny
  11. Lotte:
    Hi Ber en ien,

Wow super verhalen, leuk om te lezen! Zo beleven wij ook een beetje mee. Klinkt allemaal wel helemaal super hoor Moskou en Sint Petersburg en bij een Russische familie aan de wijn (brouwen ze dat ook zelf in de kelder?). Nou veel plezier, ik kijk uit naar jullie volgende avonturen-verhaal! Hier is inmiddels de fundering gestort en wij leven echt totaal in een bouwput! Liefs, Lotte
  12. Kitty:
    2 juni 2010
    Wat is het leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Wel iets anders dan mijn tripje naar London. Weliswaar in m'n eentje dus ook anders dan anders. Ik heb er zo van genoten. De Chelseaflower show, 2musicals en heel veel wandelen in de buitenwijken, met heerlijk zonderjasweer. Ik hoop dat jullie regendagen ook over zijn, want dat maakt toch een beetje verschil. Liefs, Kitty
  13. marijke:
    2 juni 2010
    nou nog een keer de vergeetmenietjes staan er mooi bij dus kan ik jullie niet vergeten liefs marijke
  14. Aty en Bert Reine:
    17 juli 2010
    Beste Ber en lieve Ineke,
    Wij waren enige tijd in ons huis in Friesland - alwaar wij de computer nog steeds hebben kunnen weren - zodat wij bij thuiskomst in Den Haag eerst het droevige bericht ontvIngen van het overlijden van de moeder van Ber. Wij condoleren jullie met dit grote verlies en wij wensen jullie alle sterkte om dit te dragen, hetgeen dibbel moeilijk is nu jullie zo ver weg zijn en de mogelijkheid ontbreekt afscheid van haar te nemen.
    Men zegt dikwijls - zoals bij ons ook is gebeurd met de moeders en vaders, "ach ja, maar zij waren al zo oud" maar in de praktijd speelt dat niet mee. Het overlijden van ouders wijzigt zonder meer je leven
    en het zicht dat je daarop hebt. Het is en blijft een groot verlies en een gemis.
    Aty en ik leven met jullie mee.

Wij hebben met groot genoegen jullie avonturen gelezen en zoals Aty juist zei "het is doodeng wat zij meemaken maar zij slaan zich daar heel goed doorheen." Alleen al de conversaties die jullie maken met het volk en het resultaat daarvan is geweldig ! Maar denk er om: wees vertrouwd en vertrouw niemand ! Je hebt namelijk met deze toch vreemde volgels geen couscous gegeten !
    Wij danken jullie wel voor deze goed geschreven rapporten en wij zien uit naar de volgende belevenissen. Jullie gaan nu toch zuidwaarts ?

Hebben jullie onze eerste mail-brief ontvangen waarin Bert spreekt over de koers van de Russische
    munt t.o.v. onze Euro ? Omdat Aty alles wat computer is door mij laat doen (en ik daar nog steeds geen echte held in ben) heeft zij geen letter van zich laten horen. Maar zij denkt wel aan jullie hoor !
    Willen jullie zo vriendelijk zijn te laten weten of je deze schrijverij goed hebt ontvangen ?

Aty jeeft met veel succes de vakkennis van Ineke overgedragen aan haar kleinkinderen die al mooie potten en kruiken - in het klein - kunnen maken ! Onze kleinkinderen zitten niet achter de TV maar als zij bij ons komen lopen zij regelrecht naar de zolder waar Aty haar atelier / werkplaats heeft.
    Wij hebben onze dochter een glasblazers-uitrusting gegeven en nu maakt Aty ook met haar glinsterende glazen bollen, armbanden etc. Heeft de bescheiden Aty die nooit over haar successen praat als tegen Ineke gezegd dat zij hele mooie kaarsenstandaards en borden heeft gemaakt uit de klei die wij in een emmer hebben meegenomen uit de grond van het huis van Emmjy Verhey in de VAR - la Provence ? In dat zij deze zelfde prestatie nog eens herhaalde uit de klei van de Kromme Knillis - een riviertje in Friesland - waar aan de oever een huis werd gebouwd en een sterke man gaten aan het boren was van 6 meter diep en dat dit boren zeer zware zwarte klei opleverde ? De eigenaar van de grond kreeg van Aty
    eveneens wat kruiken, kandelaars etc. Die mensen waren helemaal verrukt !
    Jammer, datr ik geen galerie mag houden van Aty's werk. Dat wil zij niet. Zij geeft al het moois zo maar weg.
    Het was in Friesland zo maar twee dagen plus 36 Graden Celsius.Ik zeg plus er bij omdat Siberie die gemakkelijk in de Min kent ! Maar jullie gaan naar Mongolië. Wij zijn zeer benieuwd wat jullie ons over
    Mongolië kunnen vertellen. De naam klinkt ons een beetje zwaar in de oren zo van Het is Oppassen Geblazen !
    Ik type al mijn hele leven zeer snel met twee vingers. Maar nu moest ik het versleten keyboard vervangen en nu staan de letters een beetje anders.
    Dat geeft dubbelingen en fouten ! Sorry.
    Het is voor het eerst dat ik in een Logger of iets dergelijks schrijf. Kan iedereen nu lezen wat ik te vertellen heb ? Ook dat ik jullie une Bonne Route wens, dat jullie toch moeten genieten van jullie reis
    en dat Aty Ber omhelst en ik Ineke een dike zoen geef met een forse omhelzing !
    Goede Reis !!!!!!
    Tot de volgende ontmoeting op de Logger.
    Bert.