Nog maar 2000 km tot Mongolië

13 juni 2010 - Novosibirsk, Rusland

Maandag 7 juni, Tyumen
Na het bijwerken van de info voor de thuisblijvers gaan we de stad bekijken.
Met 500.000 inwoners is dit een levendige plaats met tot onze verrassing een theater waar vanavond een muziekuitvoering wordt gegeven. Kaartjes gekocht, 1000 roebel voor twee personen.
Tijdens het door de stad lopen vinden we een groot parkeerterrein midden in het centrum en vlakbij het theater. Blijkt bijna geheel gebuikt te worden door kantoormensen want ‘s avonds is het uitgestorven. Heerlijk rustig en we skypen nog even met Lucy via een onbeveiligde ‘kantoor’verbinding.
Prima orkest en we hebben genoten, ook van de wat oudere dame in uniform van het Rode Leger.
Zij zat op onze rij in vol ornaat met laarzen en ‘spelden’, een prachtig gezicht.

Dinsdag 8 juni, heerlijk rustig zo’n kantoor-parkeerterrein dus goed geslapen. We gaan voor het Trinity-klooster aan de buitenkant van de stad. Een mooie plek om tot rust te komen, dus bijna niet geschikt voor ons, wij ‘moeten’ altijd maar verder. Mooie gebouwen en tuinen waarin altijd weer die dames aan het werk zijn om de boel netjes te houden. Bij de Iveco gekomen zien we een aantal oliedruppels op de grond onder de motor. Kijken, kijken en wat blijkt, het oliefilter is kapot en gaan lekken. Via een aantal hulpvaardige Russen komen we uiteindelijk tegen schafttijd bij een vrachtwagengarage van Volvo. Even wachten en dan worden we door uiteindelijk een man of 8 geholpen. De een doet dit de ander dat en de rest staat naar de Iveco te kijken. Reuze gezellig. We hebben het over het kopen van een rijbewijs. Ja u leest het goed, KOPEN! Voor $100,- koop je in Rusland een rijbewijs. Vaders met wat geld geven hun kinderen een rijbewijs en een auto kado, zegt de man van de garage. Ondertussen is in no-time een nieuw origineel Iveco filter gehaald en geplaatst. Om 15.00 rijden we weer weg met een doorgesmeerde en herstelde Iveco, een Volvo paraplu, een Lenin speldje en uitgezwaaid door de directeur en bijna het voltallige personeel en dat voor €50,-. Om 18.00 stoppen we in Omutinskoe, het is tijd voor een biertje en Lenin houdt ons weer in de gaten.

Woensdag 9 juni, Eerst langs de supermarkt, die in een klein plaatsje ook altijd aanwezig is, alleen het woord ‘super’ kan er vaak vanaf. Vaak kleine winkeltjes met van alles en nog wat, maar ook brood.
Vandaag weer een lekker zonnetje maar wel met een ‘Siberische’ wind. Tijdens de koffie nog even het knippen en scheren, wel lekker, allebei weer een kort koppie. Na 470 km sturen rijden we Omsk binnen zonder achtervolging door een roedel wolven van Drs. P en het eerste wat opvalt is IKEA. We rijden het parkeerterrein op want we willen een gids hebben om thuis de Russische prijzen te vergelijken. Zodra we binnen zijn lopen we tegen het restaurant aan en voor een paar roebel zitten we te ‘dineren’. Op een klok zien we dat we de horloges alweer een uur verder moeten zetten, we hebben dus nu 5 uur tijdsverschil met ‘huis’. Een kookwekker en flesopener gekocht en we gaan de stad in. We rijden op de kaart van Omsk in de Lonely Planet, en staan even later bij een kathedraal die we op afstand al zagen glimmen in de avondzon. Ik kom er niet uit waar op de kaart dat ‘ding’ staat. Foute kaart, spiegelbeeld afgedrukt? Aan omstanders gevraagd welke kerk is dit. “De Sint Nicolas” is steeds het antwoord. Maar de Sint Nicolas staat bij onze kaart op een andere plek. Ik snap er niets van. Eerst een paar mooie foto’s gemaakt met avondlicht en dan een slaapplaats aan de boulevard van Omsk gevonden.

Donderdag 10 juni, We maken een rondwandeling door Omsk, vinden nog een St.Nicolas kerk en natuurlijk Lenin, een monument voor de gevallenen en weer de eerste St. Nicolas. We komen er achter dat deze laatste pas 5 jaar oud is en staat daarom (nog) niet op de kaart van de Lonely Planet en wel de oude kerk.
De kaart dus toch uiteindelijk correct maar verouderd. Het is ruim 30gr. en we besluiten om een boottochtje op de rivier te maken. Daar zien we de ‘mooie’ gebouwen (flats) van Omsk langs de rivier staan, mensen liggen op het strand en zwemmen in de redelijk bruine? rivier.

Vrijdag 11 juni,
We worden wakker met regen! Gelukkig, want dan zijn er geen muggen. Je moet altijd het positieve zien, zei de oude man in het boek de Alchemist, wat ik aan het lezen ben. Vóór we wegrijden nog even langs Kafé-Berlin, een kopje heerlijke koffie met WI-FI. We versturen nog een paar mails en vertrekken richting Oost. Het verkeer wordt minder naar mate we verder Siberië inrijden. Minder dorpjes, minder mensen langs de kant van de weg om hun ‘handel’ te verkopen. Het uitzicht is en blijft één groot park met berkenbomen en stukken ingezaaid gras, en dat eindeloos lang. Aan de horizon zien we af en toe grote stallen voor koeien, die eten dadelijk al dat gras weer op. Als de lange winter weer zijn intrede doet. Na 235 km komen we in een klein dorpje aan, Chany. We parkeren de Iveco op een pleintje maar na een half uur later moeten we bij het politiebureau (een te mooi woord voor een kippenschuur met antennes) op het terrein overnachten.

Zaterdag 12 juni.
Niet veel te melden, behalve dat we steeds verder Siberië inrijden. Weer 380km veel berken en grasland en we eindigen in Kochenevo, zo’n 50 km voor Novosibirsk. Daar gaan we morgen op bezoek. We zetten na enig zoeken de Iveco voor de brandweerkazerne.

Zondag 13 juni,
Na 50 km staan we op het plein voor het grootste ballettheater van Rusland in Novosibirsk. We kopen twee kaartjes voor de avondvoorstelling en zijn benieuwd wat ons te wachten staat. Daarna nog voor de lunch de Alexander Nevsky kathedraal bewonderd. Een van de geestelijken was zo onder de indruk van twéé buitenlanders in zijn kerk dat hij na afloop van ons bezoek ons nog hard achterna liep om een icoon van Nevsky te overhandigen.
De middag editie lezen jullie in de volgende blog.

Tot de volgende keer,

Groetjes van Ineke en Berry

1. Guus:
    13 juni 2010
    Gelukkig de Iveco geeft een krimp… Dacht even dat het “Archie” was, de man van staal (vroeger).
    Een kleinigheidje meneer Sonneberg, gelukkig maar. Zo krijg je wel echt contact met de locals.
    En pas op dat je niet wordt vastgezet vanwege het smokkelen van Iconen. Was de geestelijke niet een vermomde KGB agent, hèhè ???? Het is wel echt lachuh met jullie.
    Het echte Siberië komt er nu dus aan, als maar ‘minder en minder’?
    “Je werd ook niet voor niets Verbannen naar een plek waar je spuug bevriest voordat het de grond raakt, wodka prijzen minstens zo snel stijgen als die van een vat olie en waar brandstoftanks met een vuurtje onder de auto worden gered van bevriezing. Welcome to the Pole of Cold…”
  2. Fred van Schie:
    13 juni 2010
    Fantastisch land toch dat Rusland en zo geweldig beschreven. Met het volgen van zo'n reisblog ervaar je die reis van jullie zelf ook een beetje (een stuk goedkoper).
    Geinig boek ook "de Alchemist" voor zo'n reis, wordt je een beetje filosoferig van. Je zult het nieuws over de rellen in Kirgizië vast wel bij houden. Dus blijf daar maar 'n beetje uit de buurt.
  3. Heidi:
    13 juni 2010
    Tja, hier ga ik weer Tjechov van lezen maar offie het haalt bij deze poezie, ik betwijfel het. Het laatste nieuwtje vanhier is wel dat mevrouw zelf voor 125 euro een parketvloer heeft aangeschaft. Tenminste alsie zo goed is als ik denk. Genoeg voor de voorkamer en de keuken. Liefs van iedereen.....
  4. ellydepagter:
    13 juni 2010
    Ja super verslag weer van jullie reis door Siberië en wat zien jullie veel leuke dingen en aardige mensen die je helpen met de auto. Ik geniet van je verslag steeds en ga er echt voor zitten. Ook mooie foto's van die Kathedralen en jullie kijken zo lief naar elkaar.Genieten is het. En wat is 2000 km naar Mongolië op de tocht die jullie maken. We zijn in Engeland geweest en hebben natuurlijk ook overal gestaan om te slapen waar het niet mocht. Een beetje avontuur erin bouwen nietwaar? Het is niet te vergelijken met jullie avontuur maar toch het was heerlijk om er even van genoten te hebben. Morgen weer tennis en hoop ik dat iedereen er weer is. Met Marieke gaat het prima voor uit. De ziekenboeg zelf laat niet veel horen dus zal het wel goed gaan. Veel km plezier en tot het volgende bericht. liefs van Elly
  5. Aty en Bert Reine:
    Hallo Ineke en Berry,
    Als wij het goed begrijpen en als wij jullie interessante verhalen goed hebben gelezen, dan zijn jullie behoorlijk aan het Verrussen !
    Welbedankt voor deze fijne reisverhalen.
    De leuke verhalen blijven goed hangen maar ook de risico-belevenissen zoals rijden in de regen op een weg met diepe kuilen die je niet ziet omdat deze door de regen volgelopen zijn ! Berry zal er zeker voor gezorgd hebben dat de nodige hulpmiddelen en reserve-onderdelen aan boord zijn. Je verwacht niet dat er een Volvo dealer daar is die zowaar een oliefilter kan vervangen met 8 man. Dat is geluk hebben.
    Jullie recente brief geeft aan dat het nu 30 graden bij jullie is, je bedoelt toch wel Celsius plus 30 niet waar ?! En hoeveel is dat in de nacht ?
    En hoe is het weer over de duizend kilometer die jullie nu aan het afleggen zijn ? Komen jullie nu in het Siberische koude gebied ? Wat voor verwarming hebben jullie in de IVECO = de Internationale Vervoerders Compagnie =.
    Wij vertrouwen dat jullie genoten hebben van de uitvoering in het theater. Duizend roebels dat is niet mis en als wij het goed hebben dan is dat ongeveer Euro 25,- ( 1000 R.per man of misschien wel per 2 personen ?!)
    Hoeveel verdient de modale man/vrouw per maand in het Rusland ? En wat rekent men daar voor een standaard 3 gangen diner ?
    Wij wensen jullie een hele fijne verdere reis toe,
    met vele leuke ontmoetingen met voor ons bijzondere mensen en zullen met groot genoegen jullie verdere reisbrieven lezen.
    Hartelijke groeten van Aty en Bert.
  6. Aty en Bert Reine:
    PS
    Op onze zojuist verzonden reis-logger-mail:
    Aty had mij de inhoud voorgezegd van de voorgaande mail, maar zij wil hieraan toevoegen dat zij een
    "potje" aan het draaien is. Dat is weer die
    bescheiden Aty: ik ging even naar boven om te zien wat dat Potje inhoudt, maar er stond op tafel - om te worden gebakken - een hele lieve aardige Egel (!)
    - jullie weten toch hoe egels het doen hè ? - een Italiaanse grote prachtige pot en de eerste "schone" kopjes voor ons nieuwe keuken servies ! Ja Ja Ineke, wat een prachtige gevolgen zijn er toch van de lessen die je hebt gegeven.
    Maar laat ik jullie niet langer ophouden want jullie moeten verder, verder, steeds verder. Pas maar op anders vervreemden jullie van ons Holland ! Maar dat zal niet gebeuren met zoveel aardige reacties van vrienden aan jullie adres.
    Bonne Route !
    Aty & Bert.
  7. Bertvolkers:
    13 juni 2010
    Wat een avontuur! Prachtig. Ga het ook doen met Hélène, maar eerst nog wat vuiltjes met mijn directie en CvB wegwerken. Groets, Bert
  8. Iris:
    13 juni 2010
    Hee reizigers, ik volg jullie meeslepend beschreven avonturen met veel plezier en, laat ik eerlijk zijn, niet geheel zonder enige afgunst;). Ik verheug me al op de verhalen uit Mongolië. Enne, ik weet niet wat jullie planning is, maar voor het schaatsen hoeven jullie niet terug te komen, de Uithof is failliet verklaard... Maar voorlopig is het zomer en is dat dus nog geen gemis, het is hier uitgelezen fietsweer.
    Groeten van achter de duinen!
  9. lucy en jules:
    14 juni 2010
    ..tuinen waarin altijd weer die dames aan het werk zijn, het uitzicht een groot park met berkenbomen en stukken ingezaaid gras, en dat eindeloos lang…een plekje bij de brandweer, de politie, lenin, kantoorplek. ik hoor hierin het verlangen van Ineke het wordt nu weleens tijd voor Mongolie. ..altijd weer die dames…. ik hoor het je zeggen Ineke, Berry schrijft jij verhaalt. Ja dat zijn heel veel kilometers door Rusland….tijd voor de Alchemist.. .Leuk dat jullie zo trouw je blog bij kunnen houden, wij hebben drie dagen zilte spiegelingen in Terschelling gehad, het thema van Oerol dit jaar met iets meer regen dan andere jaren, maar altijd weer gezellig spannend op het eiland (straat) theater, het brede strand, de duinen de afwisseling. En om vast een tipje van de sluier op te lichten, Ording € 6,99.
    lieve groet vanuit zonnig Den Haag.
  10. Fenny:
    16 juni 2010
    Hoi Berry en Ineke. Vanaf deze kant wordt het een beetje een-toning: wat een fantastische belevenissen van jullie, die wij - achterblijvers - mogen mee-maken. Ik ben niet af-gunstig hoor, maar leef behoorlijk mee met jullie avonturen! Van alle rust in de en langs de velden van witte berken en groen gras tot de hectiek in de steden, waar je dan toch nog weer "tot jezelf" kunt komen via St Nicolaas. Geweldig om je russisch te oefenen als je de plaatselijke bevolking nodig hebt.... Hoe dan ook, wederom heel veel goeds, plezier, intensiteit, enz. van mij.