Hoe reizer hoe wijzer

31 mei 2016 - Montreal, Canada

Je leert veel op reis, meer dan een gemiddelde dag thuis. Wist je b.v.dat alle vrachtwagens in Amerika 12 volt hebben? Wij kwamen daar achter toen onze kachel het begaf na 26 jaar trouwe  dienst te hebben gedaan. Er moest een nieuwe komen en wij vroegen om een 24 volt kachel zoals in de Iveco  zit. Wat blijkt, 24 v is 1,5 maal duurder  dan 12v. Álles heeft hier 12v dus zijn 24v toestellen "zeldzaam" en dus duurder. Maar morgen wordt dus een 12v gemonteerd bij een temperatuur  van 30gr. Ondertussen zijn we in Montreal aangekomen. We rijden veel op de wat kleinere wegen, door dorpjes en kleine plaatsen. Zo zetten we ook eens de Iveco op een graslandje langs de weg voor een koffie stop, komt er na een paar minuten een meneer kijken wat wij aan het doen zijn op zijn land. Praatje bij de koffie en de grootouders van de meneer  komen uit Den Haag en uit Friesland. Blijf maar staan zegt hij. Ook stoppen we bij een bankje aan het water en een mevrouw komt een babbel maken, zij wijst ons op het mooiste straatje van Canada, wat toevallig in haar dorp ligt. Grappig om te zien dat mensen trots zijn op hun geschiedenis, want bij de huisjes stond het bouwjaar en dat ging b.v. terug tot 1780. Canada is nog een jong land en dat zie je aan alles. Een bezoek aan Quebec, met een oude stad, stelt niet veel voor, veel van de oude stad is vervangen  door nieuwbouw van grote hoogte.  De citadel is het best bewaarde van de stad. Evenals de citadel van Halifax.  Met de geboorte van Canada  zijn heel wat oorlogen uitgevochten. We dachten in Montreal  op een parking aan de haven te gaan staan maar prijzen zichzelf  uit de markt door belachelijke  prijzen te vragen. 1 km uit het centrum hebben we een prima laatste gratis plek gevonden, met weer een aantal bewonderaars. Zo ook drie meisjes, twee uit Algerije  en een uit Marokko. Ze gaan ons volgen.

1. Peter Schiper:
    31 mei 2016
    Klinkt allemaal prima weer...altijd leuk mensen uit Den Haag te ontmoeten ...wat zei Berry : Rustaghhh !
  2. Yvonne:
    31 mei 2016
    Ja behoorlijk Nederlands daar! Fijn dat jullie er weer warmpjes bij kunnen zitten!
  3. Hans:
    31 mei 2016
    Hallo Ber en Ien, leuk dat jullie ons laten delen in die nieuwe ervaringen. Begrijpenwij het goed: wordt die ijsbeer opgestuurd naar Holland als kadootje voor de kleinkinderen?
    En dat van die 12v, dat had je aan mij als oud DAFFER kunnen vragen; was eenvan de oorzaken waarom export van Hollandse vrachtwagens naar Canada mislukte.
    Mochten er weer technische problemen zijn - wat we niet hopen - laat het gerust weten!
    Lieve groeten, Hans en Sophie
  4. Marijke:
    1 juni 2016
    Leuke foto's genieten van alles kus Marijke
  5. Edith Vermeer:
    1 juni 2016
    Wat een leuke ontmoetingen. We genieten van jullie reisverhaal.
  6. Ineke Spaanbroek:
    Hallo Ineke en Berry,
    Wat fijn weer om jullie verhalen te lezen. Het begon toch met wat tegenslag - tas niet aangekomen, kachel kapot, maar alles komt op zijn pootjes terecht alsof het geen moeite kost.
    Fijn dat er mooie foto's zijn, tot de volgende keer, hartelijke groet, Ineke
  7. Audrey:
    5 juni 2016
    Hoi Ineke en Ber, Heerlijk om jullie reisverhalen te volgen. Wat is dat toch iets geweldigs he. zo van de ene dag op het andere en koffie in de wei. Wij zijn terug van Namibie en zitten nog na te genieten. Highlight was wandelen in het wilde en twee cheetah's liepen ons op 2m voorbij..... Zet Namibie maar alvast op jullie lijstje! Veel liefs, Audrey
  8. Len:
    6 juni 2016
    Dacht dat ik al veel gezien had van de wereld. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Wat een prachtige foto's.
    Heel leuk om jullie te volgen.
    Op naar het volgende moois....
  9. Len:
    6 juni 2016
    Wat maken jullie er een prachtig leven van.
    Leuk om jullie te volgen.
  10. Edith Vermeer:
    8 juni 2016
    wij houden de kaart er steeds bij en volgen jullie zo.