Blowing in the wind!

21 juni 2016 - Crowsnest Pass, Canada

14 juni, we slapen in Steinbach vlak bij Winnipeg bij een sportveld waar juist een BBQ van de kerk bezig was. We werden niet uitgenodigd.
15 juni. Op naar Winnipeg. We bekijken de "Forks", een gezellig stukje in downtown en natuurlijk de Market met winkeltjes en restaurantjes. Een wandeling langs de belangrijke punten van de stad brengt ons ook bij het Legislative Building. Dit zou uit kostbaar zandsteen opgebouwd zijn. Het was inderdaad bijzonder, in de stenen vind je fossielen terug van meer dan 445 milj. jaar terug toen deze plek nog een zee was. Er was een heel boekwerkje aan besteed hoe bijzonder de steensoort was. Tijdens onze wandeling verder door Winnipeg valt het op dat een heleboel gebouwen van deze steensoort zijn opgetrokken en even later lopen we zelfs over straatstenen van deze 'kostbare' zandsteen. Maar de VVV vindt het blijkbaar wel bijzonder. Wat wel lekker is, eten bij Marcello's. Zelf opscheppen en per gewicht afrekenen.

We rijden verder en zetten de Iveco stil in MacGregor op het parkeergrasveld van een schoolgebouw dat gesloten is. Om 19.00 komt Andy Bergen met zoon Matthew ons uitnodigen om op de camping van het dorp te staan "for Free"! De camping is van de Lions club van MacGregor en Andy is daar lid van. De Iveco wordt 300 meter verplaatst naar de camping. Wat zijn we daar weer blij met de muggentent, het was weer een gevecht. Andy kom nog terug voor de "free"registratie en we krijgen nog wat aandenkens mee. Een snijplankje van Marplehout (hij maakt keukens) en Canadese speldjes. Voor alle zekerheid slapen we maar onder de klamboe. De volgende morgen komt er nog even een Nederlandse mevrouw langs om ons uit te zwaaien. zij had gisteravond al een mail ontvangen dat er een "vreemde" auto in het dorp stond. Ja, dat krijg je met 1000 inwoners.

We rijden door saai landschap tot Regina. Enorme prairies met evenzo enorme graansilo's en de enorme treinen (150 wagons), dat is wat we de hele dag zien. In Regina een plek aan het stadspark gevonden als Deklin Borger langs komt en ons veel tips geeft wat we allemaal, volgens hem, moeten gaan zien.

17 juni rijden we door een heuvelachtig landschap met veel wind. Bij Chaplin komen we langs een groot 'zout'meer. Hoge witte bergen langs het meer en de weg. Het blijft maar stevig waaien. dat zeggen we ook tegen een wat oudere dame die tijdens onze lunchstop langswandeld van uit haar dorp met 500 inwoners. "Dit is niks" zegt zij. Laatst was er een hele trein van de rail geblazen, op zijn kant in de berm! En het zout is soda. Heftig treinverhaal van die mevrouw zeggen we als we vertrekken en de Trans Canada Hway weer opdraaien tegen die wind in. Grote trucks rijden ons voorbij tot we bij het inhalen door zo'n truck een grote knal horen. Ik voel niets in het rijden veranderen en ook het motorgeluid is hetzelfde. Toch maar even aan de kant. Ik zie niets vreemds aan de auto, alle banden zijn heel en geen schade, tot ik omhoog kijk. Het zonnepaneel met zijn hardglas is door de hevige wind uit zijn frame geblazen en op het dak ligt nu een mooi blauw vel met duizenden vastgelijmde "diamantjes". met spanbanden dat vel weel op zijn plaats gebonden en verder naar Medicine Hat gereden.

Via  Holiday R.V, waar we voor de deur hebben geslapen, zijn we uiteindelijk op zaterdagmorgen bij Canadian Energy, een solar bedrijf, terechtgekomen. Het 12/24 volt probleem komt weer om de hoek kijken. Eén heel goot scherm zou wel voldoende volt kunnen leveren maar past niet op de auto. Uiteindelijk worden twéé high-tec in serie gezet en leveren de broodnodige 24 volt. Deze panelen zijn soepel, dus zonder glas, en worden in een bocht op het dak gelijmd. Om 13.00 uur als de zaak gaat sluiten ben ik samen met Ineke klaar met monteren en kan ik de ladder en andere hulpgereedschappen weer teruggeven aan de werkplaats. We hebben weer "24v power" als we verder rijden richting Dinosaur Prov. Park. in de Badlands. Wow! Dat is een landschap! In de dalen, die uitgeslepen zijn door de gletsjers in de ijstijd, zijn op diverse plaatsen hier Dino's gevonden, althans de botten daarvan. Dit gebied is door de Unesco beschermd en bevat de rijkste fossielbedden ter wereld. We rijden door het Dinopark en zetten de Iveco op de parkeerplaats op de bovenvlakte stil met de bedoeling om van het uitzicht te genieten en te gaan slapen. Dat laatste ging niet door. Een vriendelijke parkwachtster stond al een half uur op het parkeerterrein voor zij, toen onze deur dicht ging, maar aan ons kwam vragen wat de bedoeling van ons was. "Slapen en morgen weg" was het antwoord. Helaas, dat mag hier niet maar wel 15 km verder. Dan maar een stukje verder zonder uitzicht op het park geslapen.

Zondag rijden we verder door de Badlands een mooie vallei ook door de ijstijd gevormd. Langs de befaamde Hoodoo's bij Drumheller. Wij hadden er foto's van gezien en zij leken erg op de Hoodoo's van Cappadocië (op de foto's). In het echt blijken het Madurodam uitvoeringen van Cappadocië te zijn. Terwijl de Canadezen en Chinezen helemaal blij zijn kunnen wij Cappadocië maar niet uit ons hoofd zetten en vinden we het een beetje tegenvallen. In Strathmore, 17.000 inw, zetten we de auto in het stadspark neer en proberen we bij de plaatselijke chinees een maaltijd te scoren. "Kom over 1,5 uur maar weer langs" was het advies toen wij wat wilden bestellen. Na die 1,5 uur hadden wij al een heerlijk "Ineke" maaltijd gehad. Geen "Chinees" maar koffie in het park in de avondzon.

Mooi weer als we wakker worden. Even boodschappen gedaan en op naar de Rocky's. Bij Calgary wordt de route steeds mooier. Bij een stop voor een ijsje uit de vriezer zien we honderden zwaluwen modder pikken uit de oever van de rivier en onder de brug een nestje bouwen. De route gaat verder over de "forestry trunk road" waar wij een Frans gezin tegenkomen met ook een overlanders truck waar ze met z'n vijven in zitten, ouders met drie kinderen, en eindigt in Coleman bij de Crowsnest Pass. We gaan slapen op een plateau boven het dorp met uitzicht op de bergen. Het begint het Canada te worden waar we naar uitkeken.

1. Nico en Ria:
    21 juni 2016
    Weer genoten van het verslag, dank jullie wel
    Nog veel reisplezier, we zien uit naar de verhalen
    Nico en Ria
  2. Ineke Spaanbroek:
    21 juni 2016
    Dank voor weer een mooi verhaal. Wat ons hier en nu bezig houdt : veel regen, het is zomer, EKvoetbal (voor mij detectives kijken op ned. 2), en Brexit or no Brexit. We zullen het zien !
    Hartelijke groet,, Ineke
  3. Agnes Wilken:
    22 juni 2016
    Heel leuk om jullie op deze manier te volgen! Dank voor de mooie verhalen. Groetjes, Agnes
  4. Lotte:
    22 juni 2016
    Mooi verhalen ! Landschap dat dus steeds indrukwekkender wordt. Ik zal Jip vertellen van het dino-park met alle fossielen en historie, waarschijnlijk zet hij dat direct op zijn bucket list om te weg te dromen bij de gedachten dat daar de dino's hebben gelopen. Grappige foto ook van de Iveco voor zo'n enorme RV! Leuk zeg overal die hartelijke ontvangst, aanspraak, cadeautjes, etentjes, gastvrijheid etc ! Mooie ervaringen!
  5. Lida:
    22 juni 2016
    Leuk om te lezen dat jullie in Winnipwg zijn geweest waar ik dan ieder jaar kom omdat de kinderen er wonen en de Forks o.a. Heel leuk ! Omgeving is ook niets ,de Badlands ook geweest en nu de Rockys dat is geweldig geniet ervan. Kijk weer uit naar jullie volgende verslag.
  6. Len:
    23 juni 2016
    Wat een pech met dat zonnepaneel. Maar wat zijn jullie handig!!! En door al dat moois wat jullie zien, vergeet je de pech snel. Heel leuk om jullie te volgen. Op naar nieuwe avonturen!
    Geniet ervan!
  7. Len:
    23 juni 2016
    Genieten van het uitzicht.
  8. Francois&Nicole Lavigne:
    23 juni 2016
    Bonjour sa nous fait tellement plaisir de pouvoir vous lire a chaque jours. Je vois que vous appréciez votre voyage au Canada. Ici il fait très chaud j'espère que vous avez de la belle température. Bonne continuité dans votre parcourt. Nous vous embrassons.
  9. Edith Vermeer:
    30 juni 2016
    wat een mooi verslag! Ik vind t altijd leuk om zoveel dieren tegen te komen op reis (wel op een veilige afstand). Veel plezier verder.